Jaana Pohja

”U niin kuin uudistaminen – ilman uudistumista ei ole elämää”

Valitsit JUKO-kirjaimista itsellesi U:n. Miksi se tuntui läheisimmältä?

Muutos on jatkuvaa. Se on nopeampaa tai hitaampaa, mutta olemassa aina. Siksi uuden kehittäminen, luominen ja uusien näkökulmien tuominen keskusteluun ja tekemiseen on kaiken ydin.

Minulla on ilo ja kunnia olla JUKOn historian ensimmäinen viestintäpäällikkö – vastuu ja mahdollisuudet ovat käsinkosketeltavia, kun 200 000 JUKO-liittojen jäsentä on antanut mandaatin tuoda yhteiskunnalliseen keskusteluun akavalaisten ammattilaisten näkökulmaa.

Vastaan osaltani JUKOn mediasuhteista, vaikuttajaviestinnästä, organisaatioviestinnän kehittämisestä ja viestintäyhteistyöstä JUKO-liittojen kanssa. Ideoin, teen itse ja sparraan muita, jotta työmme näkyy ja on ymmärrettävää.

Mikä on työssäsi ajankohtaista juuri nyt?

Juuri nyt ajankohtaista on käynnistää useita viestinnällisiä toimia ja kuunnella tarkalla korvalla kaikkia yhteistyökumppaneita, erityisesti JUKO-liittoja. Valmistaudumme muun muassa kevään 2020 sopimusneuvotteluihin ja JUKO haluaa uudistaa myös neuvotteluviestintää niin, että ihmiset ymmärtävät, mitä neuvotteluissa tavoitellaan ja miksi.

JUKOn strategiseen tavoitteeseen olen sitoutunut sataprosenttisesti: suomalaisten on saatava jatkossakin laadukkaita julkista palvelua ja julkisten palvelujen ammattilaisia tulee arvostaa kaikin tavoin.

Miksi haluat tehdä juuri tätä työtä, ja mikä siinä on innostavinta?

Työ ja työelämä ulottuu meistä jokaisen elämään ja mielenmaisemaan. Onko siis merkittävämpää vaikuttamisen ja uudistamisen aluetta kuin työmarkkinat? 2020-luvun Suomessa palkansaajajärjestöihin kuuluu enemmän ihmisiä kuin puolueisiin. Vaikka julkisuuteen välittyy usein kuva junnaavista neuvotteluista ja ”änkyröistä”, juuri työmarkkinoilla vaikuttavat maamme ammattitaitoisimmat neuvottelijat. Työmarkkinat – palkansaajat ja työnantajat – ovat avain yhteiskuntamme hyvinvointiin ja menestykseen. Ihmiset tekevät Suomen.

Miten siirrät ajatuksesi työstä vapaa-ajalle?

”Rose is a rose is a rose”, kirjoitti runoilija Gertrude Stein Pariisissa 1913. Häntä mukaillen ”metsä on metsä on metsä” eli vietän paljon aikaa luonnossa. Innokas tvitteristi olen niin työssä kuin siviilissä ja uutisaddiktina olen kiinnostunut lähes kaikesta mahdollisesta. Olen itse ollut sekä tekemässä uutisten aiheita ja uutisia aiheista.

Milloin aloitit JUKOssa ja mitä teit tätä ennen?

JUKOssa aloitin marraskuussa 2019. Ennen JUKOa olen työskennellyt viestintäpäällikkönä MTV:n yritysviestinnässä, Energiateollisuudessa ja SAK:ssa. Uutistoimittajana olen ahkeroinut muassa Ylen, MTV3:n ja STT:n uutisissa. Viestintätyötä olen tehnyt myös STTK:laisessa Pro-liitossa ja ulkoministeriössä.

Olen katsellut työmarkkinoita sen kaikilta kulmilta ja sisälläni edelleen asuva ”pieni journalisti” vierastaakin jyrkkää vastakkainasettelua. Onnistuminen ja uudistuminen edellyttävät ymmärrystä eri tulokulmista ja kompromisseja – oli kyse ilmastosta, lihansyönnistä tai työmarkkinoista. Tviittaillaan @JaanaPohja1

Viestintäpäällikkö
040 55 44 036Enable JavaScript to view.

Päätehtävät

  • Mediasuhteet
  • Vaikuttajaviestintä
  • Sisäinen viestintä
  • Viestintäyhteistyö JUKO-järjestöjen kanssa