Jaana Pohja

”U niin kuin uudistaminen – ilman uudistumista ei ole elämää”

Valitsit JUKO-kirjaimista itsellesi U:n. Miksi se tuntui läheisimmältä?

Muutos on jatkuvaa liikettä toisten mielestä eteen, toisten taakse. Se on nopeampaa tai hitaampaa, mutta olemassa aina. Siksi uuden kehittäminen ja uusien näkökulmien tuominen keskusteluun ja tekemiseen on kaiken ydin.

On kunnia olla JUKOn historian ensimmäinen viestintäpäällikkö. Vastuu ja mahdollisuudet ovat käsinkosketeltavia, kun 200 000 JUKO-liittojen jäsentä on antanut mandaatin tuoda yhteiskunnalliseen keskusteluun akavalaisten ammattilaisten näkökulmaa.

Vastaan osaltani JUKOn mediasuhteista, vaikuttajaviestinnästä, organisaatioviestinnän kehittämisestä ja viestintäyhteistyöstä JUKO-liittojen kanssa. Ideoin, teen itse ja sparraan muita, jotta työmme näkyy ja on ymmärrettävää.

Mikä työssäsi on ajankohtaista juuri nyt?

Juuri nyt ajankohtaista on käynnistää useita viestinnällisiä toimia ja kuunnella tarkalla korvalla kaikkia yhteistyökumppaneita, erityisesti JUKO-liittoja. Valmistaudumme muun muassa kevään 2020 sopimusneuvotteluihin, ja JUKO haluaa uudistaa myös neuvotteluviestintää niin, että ihmiset ymmärtävät, mitä neuvotteluissa tavoitellaan ja miksi.

JUKOn strategiaan olen sitoutunut sataprosenttisesti: suomalaisten on saatava jatkossakin laadukasta julkista palvelua ja julkisten palvelujen ammattilaisia arvostusta.

Miksi haluat tehdä juuri tätä työtä, ja mikä siinä on innostavinta?

Työelämä ulottuu meistä jokaisen elämään ja mielenmaisemaan. Onko siis merkittävämpää vaikuttamisen ja uudistamisen aluetta kuin työelämä ja työmarkkinat?

2020-luvun Suomessa palkansaajajärjestöihin kuuluu enemmän ihmisiä kuin puolueisiin. Vaikka julkisuuteen välittyy usein kuva junnaavista neuvotteluista ja änkyröistä, juuri työmarkkinoilla vaikuttavat maamme ammattitaitoisimmat neuvottelijat.

Työmarkkinat – palkansaajat ja työnantajat – ovat avain yhteiskuntamme hyvinvointiin ja menestykseen. Ihmiset tekevät Suomen.

Miten siirrät ajatuksesi työstä vapaa-ajalle?

”Rose is a rose is a rose”, kirjoitti runoilija Gertrude Stein Pariisissa vuonna 1913. Häntä mukaellen ”metsä on metsä on metsä”, eli vietän paljon aikaa luonnossa. Vapaa-ajalla olenkin mukana ilmasto- ja ympäristötyössä. Innokas twtteristi olen työssä sekä siviilissä ja uutisriippuvaista kiinnostaa lähes kaikki. Olen itse ollut tekemässä uutisia ja tarjoamassa aiheita uutisille.

Milloin aloitit JUKOssa ja mitä teit tätä ennen?

JUKOssa aloitin marraskuussa 2019. Ennen JUKOa olen työskennellyt viestintäpäällikkönä MTV:n yritysviestinnässä, Energiateollisuudessa ja SAK:ssa. Uutistoimittajana olen ahkeroinut muassa Ylen, MTV3:n ja STT:n uutisissa. Viestintää olen tehnyt myös ulkoministeriössä ja STTK:laisessa Pro-liitossa.

Olen katsellut työmarkkinoita sen kaikilta kulmilta ja sisälläni yhä asuva journalisti vierastaa jyrkkää vastakkainasettelua. Uudistuminen ja siinä onnistuminen edellyttää ymmärrystä eri tulokulmista. Oli kyse ilmastosta, lihansyönnistä tai työmarkkinoista tviittaillaan @JaanaPohja1, @JUKOry.

Viestintäpäällikkö
040 55 44 036Enable JavaScript to view.JaanaPohja1

Päätehtävät

  • Viestinnän kokonaisvastuu
  • Mediasuhteet
  • Vaikuttajaviestintä, sidosryhmäviestintä
  • Viestintäyhteistyö JUKO-järjestöjen kanssa
  • JUKOn viestintä virka- ja työehtosopimusneuvottelujen aikana
  • JUKO Uutiset