Yli puolet työnsä vuoksi omalla ajalla matkustavista reissaa korvauksetta – julkisalat vaativat käytäntöön nyt muutosta

9.3.2020 14:52

"Työelämä muuttuu nyt nopeasti ja elämme 2020-lukua. Mobiiliyhteydet mahdollistavat työnteon myös matkustaessa, siksi paikasta riippumaton työ ja siihen liittyvä matkustaminen on katsottava työajaksi tai korvattava", JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

Julkisalojen korkeakoulutettujen kevään työehtoneuvotteluissa kuuma peruna on matkustaminen.

- Palkatta matkustaminen työantajan asialla on huolestuttavan yleistä muun muassa valtiolla ja kunnissa. Jopa 53 prosenttia niistä korkeakoulutetuista, jotka matkustavat työasioissa omalla ajallaan, tekee sen peruspalkalla tai kokonaan korvauksetta. Näin tuhansien ihmisten palkaton työ hyödyttää yhteiskuntaamme eri puolilla Suomea joka päivä, huomauttaa JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

Muilla kuin korkeakoulutetuilla vastaava luku on 41 prosenttia.

Suomen suurin neuvottelujärjestö, akavalainen JUKO on nostanut julkisalojen neuvottelujen tavoitteeksi työhön liittyvän omalla ajalla matkustamisen muuttamisen työajaksi tai korvaamisen muutoin.

- Työelämä muuttuu nyt nopeasti ja elämme 2020-lukua. Mobiiliyhteydet mahdollistavat työnteon myös matkustaessa, siksi paikasta riippumaton työ ja siihen liittyvä matkustaminen on katsottava työajaksi tai korvattava, Löfgren painottaa.

Myös 85 prosenttia palkansaajista ilmoitti vuosi sitten Kantar TNS:n kyselyssä haluavansa, että työajan ulkopuolella työasioissa matkustaminen on aina korvattava rahana tai vapaana.

Vaikuttaa myös kansalaisten turvallisuuteen

Kansalaisten turvallisuutta koskevaksi ongelmaksi virkamiesten omalla ajalla matkustaminen nousi viimeksi Suomen EU-puheenjohtajuuden aikana, kun työtehtäviin määrätyt poliisit siirtyivät muualta Suomesta Helsinkiin virkavarusteissa ja aseistettuina niin, että vain poliisiauton kuljettajalle kertyi matkasta työaikaa tai palkkaa.

Saman haasteen äärellä ovat muutkin turvallisuusviranomaiset, kuten rajavartijat, tulli, sotilaat ja upseerit.

Lähinnä matkustetaan kotimaassa. Ulkomaanmatkoilla matka-ajat ovat kuitenkin pitempiä ja niihin kuluu enemmän aikaa. Esimerkiksi ministeriöiden virkamiehet matkustavat Suomesta ulkomaille työtehtäviin pääsääntöisesti omalla ajallaan.

JUKOn Löfgren arvioi, että työpisteiden määrän ja etäisyyksien kasvaessa työhön liittyvä matkustaminen lisääntyy myös kunnissa.

Jo nyt muun muassa lastensuojelun sosiaalityöntekijät matkustavat usein omalla ajalla kauempana sijaitseviin sijaisperheisiin tai lastenkoteihin. Myös sosionomien työntekoalueet ovat paikoin niin laajoja, että siirtymiseen kuluva matka-aika ylittää varsinaisen työajan.

JUKO edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua. Neuvottelujärjestö sopii työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa sekä Avainta-aloilla. Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta.

JUKOn, Ylempien toimihenkilöiden YTN:n ja Akava Worksin Kantar TSN:llä helmikuussa 2019 teettämä kysely: https://akavaworks.fi/julkaisut/artikkelit/akava-works-kyselytutkimus-matka-aikakysely-2019/

Lue myös

Teetkö sinäkin palkatta työhön liittyviä matkoja? Yleinen käytäntö korpeaa työntekijöitä / STT / Julkaistu Keskisuomalaisessa, Savon Sanomissa, Uusimaassa, Karjalaisessa ja Demokraatissa 8.3.2020